Maszyna wpływu w Zamku Ujazdowskim

Maszyna wpływu w Zamku Ujazdowskim 

W Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie trwa nowa wystawa czasowa „Maszyna wpływu".

Jednak od początku. Trzydzieści lat temu, kiedy upadał Związek Radziecki, w większości stolic dawnego bloku wschodniego kruchą transformację wspierał Instytut Społeczeństwa Otwartego, czyli inicjatywa społeczna finansowana przez amerykańskiego filantropa i aktywistę George’a Sorosa. Jej działalność pomagała na wdrążeniu rozmaitych neoliberalnych programów edukacyjnych w takich dziedzinach jak np. niezależne media. Miała ona torować drogę ku demokracji i myśleniu wolnorynkowemu. Jednym z elementów tej działalności było wprowadzenie w życie awangardowego programu sztuki i powstanie Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa (SCCA).

Nowa wystawa w Warszawie pokazuje spuściznę tak zwanych Centrów Sorosa, czyli sieci 20 ośrodków sztuki, które na początku lat 90. XX wieku pojawiły się na terenie całego byłego terenu ZSRR. Ta ambitna i dynamiczna, ale krótkotrwała inicjatywa radykalnie przekształciła krajobraz sztuk wizualnych i pokazała, jak można radykalnie wpłynąć na sztuki wizualne i w jaki sposób kultura może być kontrolowana i wykorzystywana w określonym celu.

Jej działalność uważana jest przez niektórych za kluczową dla udanej transformacji tych społeczeństw oraz ich przejścia od zamkniętego systemu komunistycznego do otwartego społeczeństwa wolnego rynku, zdecentralizowanego przemysłu i demokratycznego idealizmu.

Wśród obiektów na wystawie znalazło się wiele ikonicznych prac z historii SCCA. A są to prace takich artystów, jak m.in. Ivan Fijolić, David Dees czy Zbigniew Libera.

Wystawa trwa do 6 listopada 2022

Źródła: katalog wystawy, materiał prasowy; źródło zdjęć: materiał prasowy Galerii

źródło: materiał prasowy

źródło: materiał prasowy

źródło: materiał prasowy





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nowa wystawa Schulza w Krakowie już od 28 października!

Rubens w Warszawie, Maria Nicz-Borowiakowa w Poznaniu i modernizm w Krakowie. Największe i najważniejsze wystawy tej jesieni II

Obraz fińskiego artysty powrócił do Muzeum Narodowego w Warszawie