W Krakowie otwarto wystawę Augustyna Mirysa!

Portret Jana Klemensa Branickiego (1689-1771), lata 50. XVIII w; Muzeum Narodowe w Krakowie

Dzieła z Polski, Litwy, a nawet z Ukrainy! W Krakowie otwarto wystawę Augustyna Mirysa

Od 26 sierpnia w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka w Krakowie, oddziale Muzeum Narodowego, trwa niezwykle interesująca wystawa prac jednego z najciekawszych malarzy tworzących w okresie późnego baroku w Polsce — Augustyna Mirysa.

Augustyn Mirys to jeden z najważniejszych i najbardziej utalentowanych malarzy tworzących w okresie późnego baroku w naszym kraju, który malował obrazy religijne, mitologiczne, historyczne, portrety i pejzaże. Był również jednym z prekursorów gatunku fête galante (czyli obrazów przedstawiających sceny wytwornych zabaw oraz dworskich koncertów) w Rzeczypospolitej.

Urodził się w 1700 we Francji. Po nauce w Akademii w Paryżu zamieszkał w Rzymie. Do Polski został sprowadzony z Włoch ok. 1739 roku przez Jana Kajetana Jabłonowskiego. Artysta początkowo trafił do Gdańska, a później tworzył w Warszawie. Pracował dla wielu arystokratycznych rodzin w całej Rzeczypospolitej: m.in. dla Sapiehów, Krasickich i Bielińskich. Ostatecznie zdecydował się malować dla hetmana Branickiego w Warszawie oraz Białymstoku, wykonywał tam m.in. portrety, obrazy religijne oraz dekoracje ścienne. Zmarł w 1790 roku w Nowym Mieście koło Białegostoku.

„Ostatnia wieczerza" z autoportretem artysty; 1760-1761; Muzeum Okręgowe w Rzeszowie

Wystawa w Krakowskim MN koncentruje się jednak tylko i wyłącznie na portretach, a te wypożyczono z muzeów w Polsce, Litwie i Ukrainie. 19 wyjątkowych prac przyjechało m.in. z Warszawy, Rzeszowa i Kielc oraz z Kowna i Lwowa. Wszystkie można obejrzeć do 8 stycznia 2023 w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka na Starym Mieście w Krakowie (ul. Kanonicza 17).




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nowa wystawa Schulza w Krakowie już od 28 października!

Rubens w Warszawie, Maria Nicz-Borowiakowa w Poznaniu i modernizm w Krakowie. Największe i najważniejsze wystawy tej jesieni II

Obraz fińskiego artysty powrócił do Muzeum Narodowego w Warszawie